Ons onderwijs

Ons onderwijs is uniek. Wij werken met onze leerlingen aan diplomagericht onderwijs om ze voor te bereiden op het MBO. We kijken naar gedrag, we kijken naar de begeleiding die hij/zij nodig heeft en we kijken naar de best passende route voor onze leerlingen!

Ondersteuningsbehoefte leerling

Niet werken vanuit aanbod, maar vanuit de ondersteuningsbehoefte leerling: Het onderwijs moet afgestemd zijn op de specifieke behoeften en mogelijkheden van elke leerling, met aandacht voor diversiteit en differentiatie. Een flexibele aanpak en maatwerk zijn cruciaal om in te spelen op de voortdurend veranderende behoeften en mogelijkheden van de leerlingen.

Goede begeleiding

Het begeleiden en signaleren van problemen: Een nauwe samenwerking tussen leraren, ouders, therapeuten en andere betrokkenen is essentieel om de beste ondersteuning te bieden aan elke leerling.

Inclusiviteit

Het creëren van een inclusieve omgeving waarin respect, begrip en acceptatie centraal staan, ongeacht de beperkingen of uitdagingen van de leerlingen

Positieve sfeer en veiligheid

Een positieve en ondersteunende sfeer, waarin leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, is van essentieel belang voor een succesvol leerproces. Zie ook hierboven.

Diplomagericht onderwijs

Het verzorgen van diplomagericht onderwijs: Goed onderwijs voor het speciaal onderwijs moet een basis leggen voor levenslang leren en persoonlijke groei, waarbij de nadruk ligt op het ontwikkelen van de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om succesvol te functioneren in de samenleving, op het vervolgonderwijs en op de arbeidsmarkt.

Innovatie en onderzoek

Het speciaal onderwijs moet voortdurend streven naar innovatie en verbetering, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en best practices, om het onderwijsaanbod en de ondersteuning voortdurend te optimaliseren.

Maatschappelijke participatie

Goed onderwijs voor het speciaal onderwijs moet leerlingen voorbereiden op volledige maatschappelijke participatie, waarbij ze worden aangemoedigd om actief deel te nemen aan de samenleving en bij te dragen aan een inclusieve en diverse samenleving

Elke leerling een nieuwe kans geven

Een belangrijk aspect van goed onderwijs voor het speciaal onderwijs is het bevorderen van respect en gelijkwaardigheid tussen alle betrokkenen, waarbij iedereen wordt gewaardeerd om zijn of haar unieke bijdrage en talenten. Door te streven naar respect, begrip en gelijkwaardigheid kunnen we een inclusieve en stimulerende leeromgeving creëren waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen en zijn of haar dromen en doelen kan nastreven

Leerwegen Beukenrode Onderwijs

Basisberoepsgerichte leerweg

Wanneer jij met je handen wil werken en is het leren uit boeken niet jouw smaak? Dan kun je op Beukenrode Onderwijs ook examen doen in deze leerroute. Je stroomt dan uit naar MBO niveau 2. We willen je echter wel uitdagen en laten je met andere niveaus meedraaien om op die manier het maximale uit jezelf te blijven draaien. De opleiding duurt 4 jaar in totaal, voor je eindexamen in het profiel D&P werken we samen met het CCZ in Zeist.

Kaderberoepsgerichte leerweg

Via het profiel dienstverlening en producten stomen wij jou klaar voor MBO niveau 3 of niveau 4. Je kunt aan de slag met de basis voor horeca, techniek en grafisch vormgeving bij ons op school. Je krijgt van alles wat mee, om op die manier goed voorbereid naar het MBO te gaan

Gemengde leerweg

Wanneer je boeken oké vindt en toch ook graag praktisch aan de slag wilt, bieden wij de gemengde leerweg aan. Deze leerweg leidt je op tot MBO niveau 4, maar waar je bij de theoretische leerroute geen praktijkvak hebt, heb je die nu wel.

Theoretische leerweg

Je krijgt de kans om de ouderwetse mavo te volgen of toch gewoon de theoretische leerweg te volgen. We vragen een klein beetje zelfstandigheid, maar dan kun je via staatsexamen naar MBO niveau 4, of niveau 3 als dat beter bij je past. Doe je een extra vak, dan is een uitstroom naar de HAVO ook nog mogelijk.